Džajpúr 4

 

5.2. Ako bolo naplánované, bolo treba urobiť prieskum trasy. Naše osadenstvo sa rozšírilo o jedno auto a nového  človeka. Ervín Stiegler pricestoval z JAR, skratkou cez Slovensko. Bývalý emigrant mal za sebou dlhý pobyt v Afrike, najlepšiu znalosť obchodnej a praktickej angličtiny, starý ho hneď poveril vedením jednaní, hoci bol stanovený ako dozor na Sanganeri, táto stanica mala ale najväčšie meškanie, bol  prakticky voľný. Ubytoval sa v susednom Saket hoteli. Ale do partie dobre zapadol, nevyhýbal sa žiadnej práci, ani srande, ale neobišiel ani fľašu whisky. Spolu so Slávkom a starým bol hybnou silou každého večierka.

Vo štvrtok ráno sme teda vyrazili na veľkú plánovanú prehliadku trasy. Vyrazili sme na všetkých autách. Starý, Miro na prvom, Žvachula, Slávek a Peter na druhom a Kohoutek a ja na treťom. My sme bolo najmenej naložení, pretože sme sa mali z Beawaru vrátiť späť do Džajpúru, ostatní si mali  prekontrolovať situáciu  na staniciach v Kóte a Abu Roade. Prípadne preveriť možnosti ubytovania v blízkosti týchto miest. Do Abu to bolo 550 km, preto sa počítalo s ich návratom až za pár dní. Po raňajkách sme vyrazili. Posledný šofér pochádzal z Džajpúru, preto viedol  kolónu. Vnorili sme sa do hustej dopravy. Ulice boli napchané dopravnými prostriedkami všetkých typov, od peších až po plne naložené kamióny. Spestrovali to všade prítomné kravy.

Prekonali sme niekoľko križovatiek, železničné priecestie. Konečne sme sa ocitli na výpadovke. Už som mal ako-také skúsenosti z cestovania, tak som bol prichystaný na najhoršie. Ale starý udržoval rýchlosť na až pomalých 80 km za hodinu, išlo sa celkom dobre. Mohli sme sa plne venovať sledovaniu okolia. Ja , ako služobne starší som sa usadil na zadnom sedadle dvojdverového Maruti, čo sa javilo ako pohodlnejšie, mal som pre seba viac miesta, ale vozidlo zadnou nápravou vyskakovalo vysoko do vzduchu na každom hrbolci, motor to má vpredu, po pár kilometroch som bol vytrasený ako Bystrica.

Krajina smerom na juhozápad sa otvorila do priestrannej roviny. Len sem-tam v   intervale zhruba 50 kilometrov sa objavil typický červený kopec so stavbou kostola alebo hradu . S rovnakou pravidelnosťou sme videli pozostatky ťažkých dopravných nehôd. Na úseku 200 km sme ich zaznamenali sedem. Autá, hlavne nákladné, boli rozbité na prach. Pokiaľ sa takýto voz stretol s osobným, ten menší vyviazol s katastrofickými následkami. Prvú krátku zastávku sme si urobili po kilometroch v meste Dudu, kde sme museli tankovať jedno vozidlo. Džos, šofér, stratil uzáver z hrdla nádrže a niekto mu potiahol aj benzín. Kúpili sme druhý, na jeho náklady, dotankovali, na náklady Škodaexportu a pokračovali v ceste. Druhú , tento krát nútenú prestávku sme mali na železničnom priecestí v Kišhangári. Dlhé čakanie, vlak mal asi poriadne  meškanie,  sme si  vyplnili  prezeraním  výrobkov z  mramoru, toto mesto je známe jeho ťažbou a výrobkami. Boli to naozaj pekné kusy, ale do našich áut sme ich nemohli zobrať, bez rizika ich úplného zničenia.

Okolo poludnia, po zhruba trojhodinovej jazde sme dorazili do Beawaru. Mesto vyzeralo byť na prvý pohľad dosť veľké, keď sme prechádzali stredom, našli sme aj hotel, v ktorom by sa dalo aj bývať, prešli sme trhoviskom, dokonca uvideli aj vežu gotického kostola,  čo ma tu veľmi prekvapilo. Ale celkom sa mi moje nové pôsobisko pozdávalo. Jasné, že za Dillí a Džajpúrom zaostávalo, ale vyzeralo to naozaj nádejne. Len stanica, ktorá ležala asi tri kilometre za mestom, bola pustá. čakali nás tam predstavitelia IOCL, teda investora, i LnT, dodávatelia. Prezreli sme si ju a v podstate prevzali, celá bola ohradená múrom, vyrovnaná a nachádzali sa na nej pevné vytyčovacie body. Dotiahnutá bola aj elektrina. Len voda sa na stanici neťažila, bolo ju treba dovážať. Dodávatelia prisľúbili tento problém vyriešiť, ba ponúkli sa nám aj pomôcť pri  hľadaní domov na prenájom, kde by sme mohli bývať. Pristali sme, lebo iste mali väčšie možnosti. Pre mňa zostal iba jeden problém. Zapracovať sa do angličtiny. Zistil som totiž, že keď sa pokúšam rýchlo zapojiť do rozhovoru, automaticky mi na jazyk prichádzajú nemecké slová. Nemčinu som v poslednom období používal častejšie, vlastne výlučne, pretože po anglicky som hovoril od strednej školy až na konkurzoch. Ale môj materialista, ako sme vznešene hovorili skladníkovi, bol  v angličtine ako doma, tak bolo jasné, že začiatky prežijem.

Po necelej hodine strávenej na stavbe, sme sa rozdelili,  dve autá pokračovali  v ceste na trase, ja s Kohoutkom sme vyrazili na cestu späť. Zastavili sa na obede vo Vasant hoteli. Dali sme si  osvedčenú paradajkovú polievku a ryžu, ktorá chuťou a zložením pripomínala ryžový nákyp. Teda dalo sa to jesť. Potom nasledoval návrat do Džajpúru. Teplota vonku už bývala poobede nad  30  stupňami, cesta teda nebola vôbec príjemná. Vrátil som sa s úplne premočeným chrbtom. Ale zostal som na izbe niekoľko dní sám, mohol som si dať do poriadku veci a hlavne seba, vykúpal som sa a odsedel si  svoj čas na toalete, pretože ma po ceste poriadne prehnalo. Bolo to zaujímavé, ale stávalo sa mi to takmer pravidelne prvé tri mesiace po niekoľkohodinových cestách autom.

Opral som si veci, urobil drobné nákupy. Prechádzal sa po meste a neustále sa zdokonaľoval v orientácii. Po troch dňoch som už vedel naspamäť hlavné ťahy,  poznal som orientačné body. Dalo by sa povedať, že mesto malo pravidelný sieťovitý pôdorys a dalo sa v ňom dobre orientovať. Našiel som obchod s papierom, kde som si kúpil album na známky, ako aj fotolab, kde mi rýchlo a dobre vyvolali filmy z Dillí. Tu som urobil aj prvú veľkú investíciu a kúpil si nový fotoaparát, miesto toho, čo sa mi pokazil. Cenovo to vyšlo asi na rovnako, ako keby som si ho kúpil doma. Predpokladal som, že tieto výrobky tu budú ďaleko lacnejšie. Ale aj tento aparát mal svoje muchy a musel som ho reklamovať a vymeniť. Ale výhoda  častých návštev bola, že predavači ma spoznali, uvedomili si , že nie som náhodný turista, že zo mňa môže byť trvalý zákazník a začali mi poskytovať výhody, najmä pri tvorbe cien.  Vyplatilo sa im to, pretože som potom viacerých kolegov zaviedol do tejto predajne a mohli mať z toho dobrý profit.

 

Takto som strávil celý víkend. V sobotu som sa pokúšal volať domov, ale hovor sa nedaril. Dovolal som sa asi na piaty krát, a bolo to podstatne drahšie ako z Dillí. Našli sme tiež obchod, kde načierno menia doláre. Tie moje pôvodné sa pomaly míňajú, diéty za tento mesiac ešte nevyplatili. Hoci sa tak má robiť podľa zmluvy vopred.

Džajpúr 15

15.03.2025

15.3. Uplynulý týždeň sa ukázal byť úspešný na listy z domova, dostal som ďalšie dva, od Janky a detí a od matky. Hneď píšem odpovede. Dobrá správa z domu, moje reportáže sa páčia, možno z nich niečo bude. Inak dochádzame už do roboty. Kancelárie sa vybavili nábytkom, teda už zarezávame. Teda nesedíme doma, ale ráno sa odvezieme autom na Office, ako sa to teraz [...]

Džajpúr 14

10.03.2025

10.3. V nedeľu ráno sa mi trochu blbo vstáva. Pobolieva ma hlava. Ale nie je sa čomu čudovať. Včerajší deň bol dosť náročný. Ráno na tenise sa mi veľmi darilo, hladko som vyhral oba sety 6:0 a 6:2. Lenže po obede prišli z Dillí noví kolegovia. A ako sa tu stáva pomaly zvykom, boli privítaní. Niečo doniesli z domu oni, niečo sme pridali my, večer som musel predčasne [...]

Džajpúr 13

06.03.2025

3.3. Opäť vyrážame na cesty, my s Kohoutkom do Beawaru, ostatní až do Abu. Už začíname získavať základnú predstavu o možnostiach bývania. Zo služobných ciest sa sústreďujú informácie, večer sa diskutuje, kde sú aké podmienky. Tak aj ja mám vedomosti o tom, ako to asi vyzerá na staniciach. Začnime v najvzdialenejšom Abu Roade. Tu sú zatiaľ dosť veľké problémy. [...]

tornádo

V amerických štátoch Arkansas a Missouri zomrelo kvôli búrkam a tornádam 14 ľudí

15.03.2025 18:34

Podľa meteorológov je veľmi pravdepodobné, že tornáda počas dňa zasiahnu aj štáty Alabama a Mississippi.

Vladimir Putin / Valerij Gerasimov /

Putin chce zabiť Zelenského bez ohľadu na to, či Rusko mierovú dohodu podpíše alebo nie, myslí si britský profesor

15.03.2025 18:08

„Akákoľvek dohoda, ktorú Putin prijme, nebude mať ani hodnotu papiera, na ktorom je napísaná," myslí si profesor.

Peter Kotlár

Lekárska fakulta Univerzity Komenského odsudzuje Kotlárove vyjadrenia, označila ich za zavádzajúce a nezodpovedné

15.03.2025 17:32

LF UK považuje za poľutovaniahodné, že Kotlár nepredložil žiadne vedecké dôkazy na podporu svojich kontroverzných tvrdení.

Orbán

Orbán nazval svojich kritikov plošticami, médiá, opozíciu a sudcov obvinil z korupcie

15.03.2025 16:11

Orbán sa podľa dpa dlhodobo označuje za bojovníka za slobodu, ktorý čelí sprisahaniu "Bruselu" a kritikov nazýva poskokmi EÚ.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 77
Celková čítanosť: 287995x
Priemerná čítanosť článkov: 3740x

Autor blogu

Kategórie