Indické denníky 151

19.4. Ráno na stavbe, poslal som hlásenia. Potom berieme zvárača a s Marošom vyrážame do Kandly. Cesta je dlhá ale zaujímavá. Dole sme o piatej. Zabezpečujeme si ubytovanie na Madhubane, meníme doláre. Spíme na jednej izbe, na večeru si dávame prawny.

Po zápase som trochu dolámaný, ale cítim sa už kondične lepšie. Dosť tomu prispieva aj skutočnosť, že mám pred sebou nový výlet. Vlastne služobnú cestu, ale pre mňa výlet. Potrebujeme poslať na juh do Kandly jedného zvárača, má tam absolvovať akési skúšky, Maroš má povinnosti v sklade a ja som zvedavý, kde tá Kandla vlastne je. Teda mi celkom vyhovuje, že Krejčí posiela dole aj mňa.

Najprv teda povybavujem na stavbe potrebné veci, poposielam hlásenia a prebehnem si stavbu a potom všetko nechávam na starosť riaditeľovi. Zabalím si veci na pár sní, naložíme zvárača a na Mahindre vyrážame na juh. Sadám si na svoje miesto, pod predné sedadlo dávam nabitý akumulátor, na ktorý mám napojené autorádio a môžeme si po ceste púšťať pesničky. Máme pred sebou cestu dlhú niekoľko sto kilometrov, ale ako sa ukázalo pomerne zaujímavú. Zhruba prvých sto kilometrov ideme už po známej ceste do Ahmedabádu, Za Palanpúrom však odbočujeme na západ a križujeme krajinu k Dise. Aj touto cestou som už išiel pri mojom nočnom výlete do Radhanpúru, ale vtedy som z krajiny nič nevidel, venoval som sa svojim problémov a sekretárke, ktorá mi masíroval čelo. V Dise pokračujeme po hlavnej ceste, ktorá je vraj kvalitnejšia až do Tharadu, kde sa napájame na cestu z Džasailmeru. Tu opäť ideme na juh, hoci tento smer je iba približný, lebo cesta sa kľukatí až po Radhanpúr  Ráz krajiny sa tu poriadne zmenil. Stratili sa kopce za obzorom , zmizli bludné balvany a všade naokolo zostala rovina. Už pri svojich prvých potulkách v okolí Abu som  si vytvoril názor, že krajina je veľmi plochá, ale tam na severe mal človek aspoň na dohľad akúsi horu či kopec, viac menej pravidelne po päťdesiatich kilometroch ste na niečo podobného narazili. Ale tu to už nebolo. Rovina, rovina, rovina… veľké Indické nič. Po obzor na východe len hlina a kríky, na západe lesklá fatamorgána. Tam leží Kačč. Slané bažiny, ktoré sú zaplavované prílivom a voda sa striedavo rozbieha po širokom okolí, aby sa opäť stiahla naspäť kamsi do mora. Len vyparujúca sa voda vytvára nad obzorom hladké zrkadlo, ktoré odráža slnečné lúče. V úseku vari štyridsať kilometrov vedie cesta po násype, hrádzi s početnými priepustmi a vyprahnuté bažiny sú po oboch stranách cesty. Územie Kandly je vlastne veľký ostrov obkolesený slanou vodou, ktorá ho v čase prílivu obkľučuje zo všetkých strán. Keď sme tadiaľ prechádzali bola voda ďaleko a dno pôsobilo suchým dojmom, ale v diaľke bolo vidieť hladinu vody.

V blízkosti Kandly sa terén trochu zvýšil a objavili sa aj nejaké stromy. Po desiatkach kilometrov monotónnosti sme privítali hoci malé ale aspoň nejaké zmeny. Vlastné mesto na mne nezanechalo výrazný dojem. Nebolo staré, malo široké ulice a veľa moderných domov, ale typovo to bolo niečo celkom iné, než mestá, ktoré som doteraz videl. Zastavujeme sa na chvíľu v kancelárii, kde si telefonicky zabezpečujeme ubytovanie na hoteli, ktorý má Škoda prenajatý. Našla sa tam pre nás jedna izba, ale budeme musieť spať spolu na jednej, lebo nával pracovníkov prekročil možnosti mesta a samostatná izba sa stala luxusom. Cestou na hotel sa zastavujeme v jednom obchode. Bol zásobený na výbornej úrovni, teda žiť by sa tu dalo. Kandla je prístav a preto má dobré možnosti na zásobovanie. Leží však v Gudžaráte a tak je tu problém s alkoholom. Pivo sa podáva iba v niektorých hoteloch a reštauráciách, ktoré dostali výnimku. Zatiaľ čo si prezerám pulty s potravinami a priemyselným tovarom, Maroš ide za majiteľom obchodu dohodnúť utajenú transakciu. Ako som už spomenul, vyplácali nám diéty v rupiách, ktoré sme nestihli minúť. V banke sme ich zameniť nemohli, teda sme museli urobiť výmenu na čiernom trhu. Ja som už pri predchádzajúcom návrate investoval do zlata, teraz som chcel peniaze zameniť za doláre. Niečo sa mi už podarilo získať od prichádzajúcich montérov. No a tento obchodník robil tiež čierneho zmenárnika. Bol ochotný peniaze zameniť. Zašli sme teda do vedľajšej miestnosti a začali výmenu. Doláre sme obaja starostlivo prezerali voľným okom aj lupou, lebo je dosť falošných stodolároviek v obehu a nemali sme chuť o zarobené peniaze prísť. Všetko bolo v poriadku a preto sa výmena uskutočnila. Trochu som aj ľutoval, že som peniaze tak rýchlo vymenil, lebo v obchode bolo veľa veľmi dobrých vecí, ktoré by sa oplatilo kúpiť. Ale nechcel som dohovor meniť . Koniec koncov, peniaze sa dajú uložiť doma v banke a môžu sa ešte rozmnožiť.

Potom sa zastavujeme v reštaurácii neďaleko hotela na večeri. Nechávam sa pozvať na vychýrenú miestnu špecialitu prawny. Jedlo je v rozumnej cenovej relácii a vraj je to vynikajúca pochúťka. Objednávam si teda ryžu s prawnami, keby to nevyšlo nech sa aspoň niečoho najem. Ale Maroš mal pravdu. Prawny boli malí morskí raci, doma im hovoríme krevety. A naozaj chutili.

Spal som pomerne dobre, hoci v miestnosti bol zlý vzduch, teplo a trochu ma rušil aj hluk z ulíc. Ale Maroš nechrápal a to bolo hlavné.

Likvidovať znaky totality? !

08.02.2019

Pán Lipšic sa znovu ukázal ako bezprecedentný obhájaca „nespravodlivo“ obvinených. Keď nebudeme brať do úvahy fakt, že u nás majú väčšie práva zločinci ako ich obete, zaráža ma viac »

Na Slovensku po slovensky

21.12.2018

Naša krajina vstupuje do nepokojnej a rozbúrenej doby blížiacimi sa prezidentskými voľbami. Výrazne sa to prejavuje najmä na sociálnych sieťach. Teda na fb, ktorý si občas pustím. Neprekvapila viac »

Indické denníky 177

03.07.2018

29.6. Let je bezproblémový, hladko až do Prahy. Miro má v pláne tu zostať , vybavuje si nocľah, ja idem letiskovým spojom na Dejvice, tam prestupujem na metro a odtiaľ na Florenc. Kufre sú ťažké viac »

Ostrava, nemocnica, streľba

Mohol sa strelec z Ostravy dostať na Slovensko?

10.12.2019 11:36

Ako prebieha zásah proti útočníkovi, ako bol v Ostrave? Odpovedá analytik Tomáš Pojar.

hasici hotel cvicenie 06 2

Na Poľnohospodárskej ulici v Bratislave na ôsmom poschodí horí byt

10.12.2019 11:34

Na mieste bolo poskytnuté ošetrenie jednej osobe, poznamenali hasiči.

žiaci, škola

Záškoláctvo nebrzdí vyučovanie vôbec alebo len veľmi málo, tvrdia riaditelia škôl

10.12.2019 10:36

Vyplýva to z výsledkov dotazníka štúdie PISA 2018 zverejnených v Národnej správe PISA 2018.

Milan Majerský

Prešovské dobrovoľnícke centrum ocení najlepších dobrovoľníkov

10.12.2019 10:35

Slávnostné odovzdávanie ocenení sa uskutoční v stredu o 15.00 h v jednej z reštaurácií na Levočskej ulici v Prešove.