Založ si blog

Indické denníky 56

            20.8. Ráno ma budí dážď, stavba je pod vodou. O 11. vyrážam do Džodpúru, cesta je zapchaná, meníme koleso. Spím hore, Miro tu má nového spolubývajúceho.

Na tento týždeň sa celkom teším. Keby vydržalo počasie, mohlo by to byť celkom fajn. Podľa správ bude treba ísť aj do Džajpúru podpísať zmluvy. Mám v pláne stráviť nedeľu u Mira, potom navštíviť Kubíčka a vyraziť na rande s PTP. Celý týždeň budem na cestách, trochu pobudnem medzi ľuďmi, možno si zahrám aj tenis. To som nerobil už strašne dávno. Listujem v denníku, naposledy som hral 17.4., to je viac ako štyri mesiace.

Ale ráno sa moje očakávania zdali nesplniteľné, budím sa na pleskot dažďových kvapiek. Vonku zúri prietrž, jedna z najhorších tohto roku. Síce pred ôsmou to utíchlo, ale krátka návšteva na stavbe ma presvedčila o tom, že tu nebudem nikomu chýbať. Všetko je opäť pod vodou, hotová potopa. Ale škody sú už menšie, lebo základy vo všetkých výkopoch sme stihli už dokončiť. Preto pokojne nasadám do auta a vyrážame na cestu. Mal som v pláne ísť na Mont, ale po takomto lejaku bude cesta zlá, preto otáčame rovno na diaľnicu. Je krátko pred obedom, keď sa dostávame do dlhočiznej kolóny. Kamióny lemujú cestu z oboch strán. Voda rozmočila krajnice, z jamiek narobila výmole a priekopy, chatrné podvozky nákladiakov to nevydržali, a veľa ich s defektmi a polámanými nápravami stojí krížom cez cestu. Obchádzajú sa veľmi ťažko, každý chce byť prvý. Našťastie naše malé auto si vždy nájde cestu a posúva sa síce pomaly, ale iste dopredu. Cesta je takto zablokovaná na úseku 12 kilometrov, podľa tachometra. Treba nechať, že vodiči majú aspoň toľko rozumu, že nechávajú medzi autami ako také medzery a nie sú naukladaní jeden na druhom. Preto sa pri predbiehaní máme kam schovať pred protiidúcimi vozidlami.

Ledva sme sa z tejto zápchy vymotali a už sme v Sirožskom priesmyku narazili na ďalšiu. Takto to pokračovalo takmer celú cestu. Mimo miest sa dalo celkom dobre postupovať, ale v okolí miest a v nich bola situácia takmer nemožná. Hlavne okolo Sanderao bola cesta úplne zničená, asfalt voda odplavila úplne a jazdilo sa obrovskými výmoľmi plnými vody. Nadskakovali sme koľajami,  ktoré  robotníci zapĺňali drveným kameňom. V jednom okamžiku mi dobre zovrelo srdce. Oproti idúci kamión naložený na maximálnu možnú výšku sa k nám približoval kolísavou jazdou. My sme išli rigolom v protismere, v okamžiku keď sme sa míňali, nás delilo iba pár centimetrov. V tom vbehol kolesom do jamy a celé vozidlo sa naklonilo smerom k nám, už som ho videl, ako padá nabok a urobí z nás palacinku. Ale šťastnou náhodou náklon neprekonal kritický bod a celá korba sa vrátila do pôvodnej polohy. Ja som však už mal hlavu pod palubnou doskou prichystaný na najhoršie. Ale Mahindra stál pri nás. Vyviazli sme. Len to odskákalo predné koleso. V meste Džos zastal, vystúpil z auta a začal ho obchádzať. Potom skonštatoval, že máme defekt. Ako to videl, neviem, lebo všetky kolesá boli takmer po os ponorené do vody. Ale mal pravdu. Potiahli sme ešte pár metrov a odstavili auto na kopci hliny. Jeho podozrenie bolo pravdivé, pneumatika bola prázdna. Vymeniť ju netrvalo dlho, ale odmietol som pokračovať v ceste, pokiaľ ju nedá opraviť. Prípadný ďalší defekt, ak by sme ho dostali v neobývanej oblasti, by nám znemožnil pokračovať v ceste. Našťastie Sanderao je mesto a má všetko potrebné na opravu, netrvalo mu ani pol hodiny a vrátil sa s opraveným kolesom. Hodil rezervu do kufra a pokračovali sme v ceste. Do Pali sme sa dostali o pol tretej. Pôvodne som chcel ísť ku Kubíčkovi cestou hore, aby som sa nemusel vracať, ale teraz už bolo po pracovnej dobe, veď bola sobota, preto sme ťahali rovno do Džodpúru.

Aj druhá časť cesty bola veľmi zničená. Pred dom sme sa dostali až takmer o dve hodiny. Tam som sa zoznámil s novým obyvateľom, Miro mal spolubývajúceho. Miesto Kamila sa nasťahoval Láďo Novák, mal na starosti optické káble. Moja izba na poschodí bola voľná, tak som sa ubytoval. Láďo bol technický talent. Mal tu bývať nejaký čas, preto vymýšľal všelijaké zlepšenia. Jedno z nich aj realizoval a namontoval do nádrže na vodu snímač hladiny a automatický spínač na čerpanie vody. Teraz už nemuseli behať na strechu sledovať, koľko vody tam je a čerpadlo prečerpalo z podzemnej nádrže vodu vždy, keď hladina vo vrchnej klesla pod určenú výšku. A potreboval na to len zopár drôtov a žiletiek. Tiež mal svoje vlastné auto a tak aj šoféri, ktorí tu boli teraz traja, sa cítili lepšie. Aj keď spali v garáži na jednej posteli.  Táto družnosť a schopnosť potlačiť sa na jednom kuse nábytku, vo mne vzbudzovala obavy, či náhodou nemáme šťastie na homosexuálnych domorodcov, ktorých tu je vidieť omnoho viac ako v Európe, ale údajne to nebola pravda, ako tvrdil Džos. Pri jednom rozhovore sa priznal, že má doma snúbenicu a tu na severe si zarába na to, aby sa doma mohol oženiť. Nech to s nimi bolo ako bolo, boli veľmi veselí a šťastní aj na jednej posteli. Dokonca som mal dojem, že Džos sem rád jazdí práve pre spoločnosť.

Miro prišiel až na večeru, hoci bola sobota, musel zostať na stavbe, lebo sa na niečom pracovalo.

 

Na druhý deň mi Miro vybavil návštevu u lekára. Z toho daždivého počasia a sparna som mal po tele množstvo potničiek a vyrážok, ktoré dosť svrbeli. Už som spomenul, že na ne bol dosť účinný tekutý púder, ale jeho zásoby som mal obmedzené. Majiteľ domu a sused zároveň bol lekár. Preto som za ním zaskočil. Pomerne ochotne ma prezrel a predpísal mi nejaké mastičky. Vraj nech sa o týždeň opäť ukážem. Zašli sme do mesta vybrať lieky. Išiel s nami aj Láďo a bola to sranda. Ten už v Indii bol a naučil sa aj hindí. Bolo veselé sledovať tváre obchodníkov, keď sa začal jednať o cenu v ich jazyku,  rozhodne však získaval najlepšie ceny. Bol by skvelým nákupcom. Po návrate som si natrel postihnuté miesta a takmer okamžite sa mi uľavilo, mohol by som sa z tých problémov dostať.

Večer volám domov, všetko je v poriadku. Ukázalo sa, že aj Miro má veľkú obľubu v telefonovaní, najmä keď sme si posedeli, chytávala ho akási nostalgia, ktorú zaháňal okamžitým volaním domov, nech to bolo hocikomu. Najlepší čas bol okolo polnoci, keď doma bol už večer. Našťastie tu bolo STD, ktoré fungovalo 24 hodín denne a jeho majiteľ pre nás zariaďoval nábytok a prenájmy domov, tak rád a trpezlivo sedel pri nás, keď sme volali v hocijakom, aj nemožnom čase.

Problémom je školstvo alebo Matovič?

18.07.2020

Je to pre mňa už priam záhada. Otvorím noviny a plné stránky Matovičovej diplomovky. Nadpisy nad nimi sa zaoberajú problémami školstva. Niekoľko príkladov: „Dáva signál, že štúdium je nepodstatné“, „Premiér uštedril facku vzdelaniu“, „Porušovanie princípov vrhá zlé svetlo na študentov!“. Tie dávajú odpovede na spomenutý hlavný [...]

Plagiátori!

17.07.2020

V poslednom čase sa veľmi často spomínajú prešľapy našich čelných politických predstaviteľov pri ich záverečných vysokoškolských prácach. Ide hlavne o nesprávne citovanie zdrojov, teda o plagiátorstvo, po našom jednoducho opisovanie. Mne nevadí ani tak, že sa dopustili takej hlúpej chyby. Súhlasím s názorom, že titul inteligenciu nepridá! No čo mi poriadne [...]

Návrat k 50. rokom?

10.06.2020

Netrpíte niekedy aj vy fantazijnými predstavami, pocitom, že ste situáciu už raz prežili, že história sa jednoducho opakuje? Mne sa to v poslednom čase stáva čoraz častejšie! Po víťazstve KSČ vo voľbách koncom 40.rokov nastalo obdobie, ktoré je dnes považované za čiernu škvrnu našich dejín. Vládna moc si upravila spoločnosť s svojmu obrazu. Nastali stranícke [...]

Boris Kollár

Smer a Dobrá voľba poukázali na zmluvu medzi štátom a firmou Borisa Kollára

08.08.2020 13:02

Ide o zmluvu medzi spoločnosťou, ktorá je vlastníkom Fun rádia, jej jediným vlastníkom je Kollár, a spoločnosťou Tipos, ktorej 100-percentným vlastníkom je Ministerstvo financií, teda štát.

Libanon Bejrút výbuchy obete Rusko pomoc materiálna

Po výbuchoch v Bejrúte pátrajú po 60 nezvestných, stav 120 zranených je kritický

08.08.2020 12:25

Výbuch v bejrútskom prístave bol podľa všetkého spôsobený vznietením 2750 ton dusičnanu amónneho — chemikálie používanej pri výrobe výbušnín a hnojív.

Maurícius / Loď /

Maurícius vyhlásil stav environmentálnej núdze

08.08.2020 11:27

Vláda afrického štátu vyhlásila stav environmentálnej núdze po tom, čo z poškodenej nákladnej lode, ktorá uviazla na plytčine pri pobreží ostrova, začali unikať ropné látky.

Koronavírus / Covid-19 / Teplota /

Pribudlo 43 nových prípadov koronavírusu, urobili vyše 3-tisíc testov

08.08.2020 09:35, aktualizované: 12:00

Celkovo tak evidujeme 2566 pozitívne testovaných osôb na koronavírus.