Indické denníky 175

24.6. Je tu nuda. Chodíme po meste a pozeráme pamiatky, Prezidentský palác, cestu Radžov, Miro točí na kameru. Stretli sme aj prezidenta, mimoriadne opatrenia. Letenku mám na stredu, aspoň budem skôr doma. Nuda na Vasante, drobné nákupy.

Som sklamaný, takto som si koniec pobytu v Indii nepredstavoval. Sme obložení bokom na Vasante a musíme len čakať na potvrdené letenky. Skúsime  ísť do kancelárie a vypýtať si aspoň auto na prehliadku mesta, ale nie sme úspešní. Nemáme podporu Mráza a pre Millera sme vybavená záležitosť. Musíme sa postarať o seba sami.  Keďže ležať niekoľko dní na izbe nie je najlepšie riešenie.

Rozhodli sme sa vyraziť do mesta na obhliadku pamiatok, obaja sme tam vlastne už raz boli, ale teraz mám kameru a bolo by dobré mať aj nejaké zábery z týchto miest. Ideme peši na hlavnú ulicu a tu si berieme motorikšu. Dávame je prednosť pred taxíkom, lebo je viac otvorená a je z nej lepší výhľad. Vodič nás je ochotný za 30 rupíí odviesť až k prezidentskému palácu. Nasadáme na zadné dvojsedadlo a ideme, motorka hrkoce ale statočne sa prepletá hustnúcou dopravou. Až teraz môžeme na vlastnej koži zblízka vychutnať pôžitky miestnej dopravy vo veľkomeste. Kontakt z okolím je bezprostredný a môžeme vidieť, ako blízko sú jednotlivé vozidlá od seba pri predbiehaní a radení sa na križovatkách. Sú to niekedy len centimetre, niekedy ani to nie, svedčia o tom početné škriabance a preliačeniny na karosériách vozidiel. Hlavne pri čakaní na svetelných križovatkách sa vytvára zmätený chumel, kde sa každý snaží dostať čo najbližšie k myslenej štartovacej čiare, aby po zmene signálu mohli v pretekoch pokračovať.

Prechádzame na jednu z hlavných ulíc, meno som si nestihol všimnúť, ale jej dôležitosť potvrdzujú ambasády mnohých krajín, vidíme francúzsku, kanadskú, japonskú i americkú zástavu viať nad budovami , teda skôr rezidenciami po oboch stranách širokej triedy, prechádzame okolo Čanakijapuri, kde je aj naše veľvyslanectvo, identifikuje to Miro podľa železničného múzea. Našim cieľom je Connaught Place, najväčšia obchodná križovatka v meste. Blížime sa k prezidentskému palácu, križujeme Rádž Path, na okamih zočíme India Gate, míňame budobu parlamentu a o chvíľu vystupujeme pri cieli.

Nechávame sa unášať ruchom a davom, prechádzame sa rozsiahlym námestím, prezeráme si obchody, lebo Miro má v pláne si kúpiť nové kufre, podobné mojej ručnej kabele, z pevného a pružného materiálu, ktoré sa dajú vkladať jeden do druhého. Snímam zaujímavé budovy na okolí, je tu pomerne veľa novostavieb, výškových budov a palácov, proste je kam uprieť objektív. V strede námestia je veľký zelený park, na trávniku ktorého sedia početné skupinky sediacich domorodcov, možno tak trávia pracovnú prestávku, možno tu uzatvárajú obchody, stovky áut a tisíce ľudí sa premieľajú na priestranstve okolo nás. Nechávame na seba doliehať hukot motorov a prenikavé trúbenie klaksónov. Keď nás hluk unaví rozhodneme sa prejsť do tichšej časti mesta, na Kráľovskú cestu (Rádž Path), ktorá spája Pamätník neznámeho vojaka s prezidentským palácom. Je to odtiaľto asi jeden a pol kilometra, preto zastavujeme rikšu a pýtame sa na cenu. Ale tá je už poriadne zmenená, chce 50 ruppí, pristali sme a nechali sa odviesť až na námestie pri pomníku. Odtiaľ však ideme peši.  Aj toto priestranstvo je zaplnené, hoci posedávajúcich je tu menej, bohatšie sú však zastúpené deti a mládenci, ktorí využívajú umele kanály lemujúce cestu na kúpanie. Pomaly prechádzame celú cestu až k palácom na opačnom konci. Zastaneme až pri  Rashtrapati Bhavan, čo je miestne označenie sídla prezidenta. Stojíme pred uzavretou bránou, ktorú strážia poľné delá a sochy slonov so zdvihnutými chobotmi. Pozeráme cez bránu z tým zaujímavým kovaním, ktoré sa nám ako fatamorgána objavilo na fotografiách, keď som tu pol  v decembri s Petrom Vackom a na snímkach, ktoré sme nafotili, sa zrazu objavili renesančné štíty domov. Naozaj to boli súčasti plota. Architektúra budov na okolí bola indickou verziou anglického klasicizmu, priečelia budov sú bohato zdobené stĺporadiami a na každom objekte nesmie chýbať kopula. Nechávam si spraviť od Mira zábery seba pred palácom, aby mi ľudia verili, že som tu bol. Je to jeho prvá práca a podľa toho aj vyzerá, miestami je záber stratený a rozbehaný, ale ocitol som sa na páske dostatočne dlho.

Je už po obede a máme v pláne sa vrátiť domov. Skúšame osvedčenú rikšu. Ale vodiči prehnali našu ochotu ich živiť. Za cestu na Vasant pýtajú 500 rupií, čo v žiadnom prípade nie sme ochotní dať. Musíme sa dostať viac z centra, kde predpokladáme nižšie ceny. Púšťane sa teda cestou na juh, smerom domov. Prechádzame dvomi ulicami, keď zrazu sa na ceste pred nami objavia policajné autá. Jedno zastavuje na križovatke pred nami a z neho vyskakujú ozbrojenci, vyťahujú prenosné zátarasy a uzatvárajú okolie. Ich ”No Camera, please” je dôrazné a samopaly to poriadne pritvrdzujú. V priebehu okamžiku sú bočné uličky uzavreté a priechody znemožnene. Čakáme tam takmer pol hodiny, keď sa od prezidentského paláca blíži kolóna vozidiel, niekoľko vojenských a pár civilných, ľudia na okolí mávajú a usmievajú sa. Dozvedáme sa, že naozaj išiel okolo p. Šarma, indický prezident. Keď je kolóna v bezpečnej vzdialenosti, odstraňujú policajti zátarasy a môžeme pokračovať.  Ideme tak ďaleko, pokým nás nebolia nohy a pokým nenájdeme rikšu, ktorá by nás za 50 doviezla na Vasant. Nakoniec sme boli úspešní a celí dolámaní sme sa ocitli na izbe.

Indické denníky 177

03.07.2018

29.6. Let je bezproblémový, hladko až do Prahy. Miro má v pláne tu zostať , vybavuje si nocľah, ja idem letiskovým spojom na Dejvice, tam prestupujem na metro a odtiaľ na Florenc. Kufre sú ťažké viac »

Indické denníky 176

30.06.2018

6. Striedavo na Vasante a na office, nuda, preberám balíčky a lístky. Sedíme pri TV. Včerajšok sme strávili viac menej na izbe, je tu pomerne veselo, odchádza na dovolenku alebo domov viacero viac »

Indické denníky 174

27.06.2018

22.6. Ráno raňajky na účet IA, potom na kúpalisku a let do Dillí. Ubytovávame sa na Vasante. Plánujeme cestu do Káthmandú. Ráno sa budím dobre oddýchnutý a venujem pozornosť obhliadke hotela, viac »

branci

Reakcia na brancov? Nitra plánuje rómske poriadkové hliadky

22.09.2018 08:52

Náklady na projekt sú 196 293 eur.

Julian Assange

Rusko odmieta, že chcelo pomôcť Assangeovi utiecť z Británie

22.09.2018 08:17

"Ide o ďalší príklad dezinformácií a falošných správ", uvádza ruské veľvyslanectvo v Londýne.

Lucia Žitňanská

Koalícia nechce od Žitňanskej jej mandát

22.09.2018 07:00

Vládnej koalícii zostáva po odchode Žitňanskej z Mostu-Híd krehká parlamentná väčšina, k dobru má iba dvoch poslancov.

pocasie, teplo

V piatok sa definitívne skončilo leto

22.09.2018 06:00

Teploty klesnú o desať až pätnásť stupňov. Príde dážď a vietor, ktorý môže začiatkom týždňa prerásť do víchrice.