Indické denníky 152

20.4. Celý deň beháme po Kandle, office aj site. Točím snímky. Na obed sme Butlete Davadži, za 75 rupíí, okrem pitia. Potom kúpanie v Mandyia, more je teplé až horúce. Večer opäť na office. Varga predsa poslal výhražné dopisy. Doláre meníme až v druhom obchode.

Po jednoduchých raňajkách ideme za prácou. Najprv povybavujeme potrebné veci v kancelári v meste, potom ideme na stavbu. Tá sa nachádza pár kilometrov za mestom v blízkosti prístavu. Prechádzame bez problémov bránou a zamierime ku kanceláriám. Sú v rovnakých bunkách, ako dorazili na Abu, len sú obohnané plotom . Bunky sú uložené v dvoch radoch vedľa seba a pri nich je sklad. Tam mieri Maroš, ktorý potrebuje prevziať súčiastky, ktoré patria na moju stanicu. Kandla totiž slúži ako centrálny sklad, preberá zásielky, ktoré prišli po mori. Ja mám voľno, tak sa prechádzam po stanici a porovnávam stav. Je očividné, že sú oveľa ďalej ako my.  Nečudo, veď by to inak ani nemalo zmysel. Tu sa produktovod začína.

Pumpy už sú nachystané na montáž, teda  problémy so založením základov  jednoznačne pominuli. V kontrolnej budove už inštalujú rozvádzače, drobné objekty sú hotové. Čulý ruch vládne aj na požiarnych nádržiach. Tie sú konštruované iným spôsobom ako moje, teda stoja za podrobnejšiu prehliadku. K slovu sa dostáva aj kamera. Lebo podobne, ako na všetkých staniciach, aj tu pracujú mladé ženy. Nájdu sa aj pekné, ale hlavne sú trochu inakšie ako tie hore. Inak sa obliekajú a správajú. Sú akési smelšie a bezprostrednejšie. Detailne si snímam hlavne miestny postrach – blacksoil – morské blato, na ktorom vlastne celá stanica stojí. Celý Kačč je vlastne ohromné morské bahnisko, v ktorom sú sem tam niekde pevné a suché miesta. Aby sa táto stanica mohla postaviť, museli terén spevniť a navoziť sem vari metrovú vrstvu hliny a kameňa. Pod ňou sa nachádza pôvodná zemina. Čierne bahno, lepkavé a mazľavé, ktoré nemá prakticky žiadnu únosnosť a preto všetky základy sú založené na pilótach hlbokých 20metrov. V tej hĺbke je pevné štrkové podložie. Tento materiál sa stal predmetom vtipov na mnohých staniciach. Lebo hlavné čerpačky boli až na niektoré výnimky, ako som spomenul, jedna boli požiarne nádrže, opakovaným projektom, ktorý bol len prispôsobený miestnym podmienkam. Niektoré objekty sa proste prekreslili a to práve vyvolalo obveselenie. Lebo Kandla mala vzhľadom na podmienky podložia špeciálne zakladanie- pilóty som už spomenul, okrem toho sa pod základy použili geotextílie. Vec veľmi dobrá pri pohyblivých nesúdržných pôdach, ale vonkoncom zbytočná v pevných íloch ako som mal v Abu alebo v skale, ktorá bola v Beaware. Ale aj tam sme ich museli použiť, pretože ich projektant zabudol odstrániť. Hlavne Maroš si z toho vedel poriadne uťahovať. Najúspešnejšia bola jeho teória o vyrážaní blacksoilu podzemnými dutinami po zaťažení v Kandle.

Pred obedom máme všetko vybavené a vraciame sa do mesta. Cestou sa zastavujeme pri odparovacích poliach, kde domorodci získavajú soľ z morskej vody. Potom prebehneme cez mesto a ideme ďalej na západ. Našim cieľom bolo pobrežie neďaleko mestečka Bhudž. Veď byť na dohľad mora a neokúpať sa by bol hriech. Cesta vedie trochu ďalej od pobrežia a pevnej pôdy tu je viac. Opäť sa cítim ako v Indii.. Zvlnená krajina a agátové kríky. Dokonca sme narazili  na novostavbu klasického chrámu. Na ceste späť si musím urobiť niekoľko snímok.

V mestečku máme trochu problémy. Nenašli sme správnu cestu a došli sme k prístavnej bráne, cez ktorú nás samozrejme nechceli pustiť . Bol som rád, že nezbadali kameru, aby nás náhodou neobvinili zo špionáže. Tabule už dlho oznamovali zákaz fotografovania. Napriek tomu som z auta natočil budovanie rybárskych lodí. Tieto pripomínali výzorom malajského tigra, loď známeho filmového hrdinu Sandokana.

Pomotali sme sa mestom až sme prišli k tej správnej uličke, ktoré viedla na pláž. Odstavili sme auto tak blízko k vode, ako si vodič trúfol, aby nezapadol do piesku. V aute sme sa preobliekli do plaviek a išli do vody. More bolo trochu vzbúrené a vytváral sa pomerne vysoký príboj. Voda však bola veľmi teplá. Zdala sa mi dokonca teplejšia ako vzduch a neposkytovala dostatočné osvieženie. Museli sme plávať dosah ďaleko od brehu, aby som pocítil ochladenie. Natočil som si aj zopár záberov okolia, ktoré bolo nezvyčajné. Na brehu stál vari tucet veterných turbín, ktorých listy sa točili vo vetre.  Tento prejav techniky ma tu nesmierne prekvapil, ale potvrdil moje predpoklady, že India je krajina neobmedzených možností.

Aj na tejto pláži sa odohrával bežný oddychový život domorodých turistov. Nesmel chýbať typický predavač kokosových orechov ani pohoniči koní, ktorí ponúkali jazdu na oni.  Zatiaľ čo tú druhú atrakciu využívali iba Indovia, Maroš si išiel vyskúšať tú prvú a kúpil si jeden orech. Ja som naň nemal chuť, lebo som vedel, že tekutina bude teplá a teda nie dobrá na osvieženie. Ale nahral som si, ako predavač šikovne otvára ostrým nožom škrupinu.

Strávili sme tu skoro dve hodiny, potom sa vrátili na cestu späť. Zastavili sme ešte pri novostavbe chrámu. Aj to bol nezvyčajný pohľad, žeriavy a moderná technika, lešenie a starobylo vyzerajúci chrám.

Pred šiestou sme opäť v Kandle. Zastavujeme sa na office a tu sa dozvedáme prekvapujúcu správu. V kancelárii čaká akýsi chlapík, vraj má pre nás poštu. Mierme ma to prekvapilo, lebo nikomu som nedal avízo, že tu budem, teda mi nik ani nemohol písať. Ale človek otvoril aktovku, vytiahol odtiaľ zopár papierov, prelistoval ich a potom dal po jednom každému z nás. List poslal Esprit a oznamoval nám, že nás hodlá žalovať pre nedodržanie pracovnej zmluvy. Keď som sa nad problémom trochu zamyslel, zdal sa mi trochu smiešny. Hlavne v mojom prípade. Lebo ja som mal s Espritom zmluvu na čas určitý, do konca marca a teraz už boli tri týždne po jej uplynutí, teda by mi ťažko niekto mohol dokázať jej nedodržanie. A koniec koncov, zmluvy Cheposu a Espritu vypovedal Škodaexport, tak nech sa ťahajú za prsty oni. Chvíľu sme nad listom porozmýšľali a potom sme to pustili z hlavy. Veď čas ukáže.

Cestou na hotel sa zastavujeme ešte v obchodoch. Včera som zamenil svoje peniaze na doláre, ale teraz musíme rovnakú službu urobiť aj ostatným, ktorí nás o to požiadali. V obchode, kde sme boli včera, už zásobu nemali, museli sme ísť do druhého a tam výmena prebehla.

Indické denníky 164

21.05.2018

18.5. Ťažko zaspávam a skoro sa budím, idem do roboty, doma sa mi nechce byť. Betonáž sa neskončila, Havran je preč a Peťko sa hrá na šéfa. Zmätok s benzínom a plynom, míňa sa , varíme viac »

Indické denníky 163

17.05.2018

15.5. Ohlásil sa Kubíček, ale peniaze nemá. Mondel opäť blbol aj Peťko. S Kubíčkom som sa vyrovnal a odovzdal všetky prachy, auto je bez benzínu. Dal som si na úložku 600 USD, zvyšok sa viac »

Indické denníky 162

14.05.2018

11.5. Pracujeme na zmeny. Mondel poslal ďalší list. Začínam upratovať stôl a selektovať veci, ktoré beriem domov. Je stále horúco a ešte bude. Zvýšené tempo na stavbe sa prejavuje čoraz viac »

Ľubomír Kopáček

Expert ku GDPR: Firmy investovali do právnikov, budú robiť ďalej to isté

24.05.2018 22:00

"Je predsa hlúposť, aby som si bral zákaznícku kartu, keď mi ju ponúknu pri náhodnom, jednorazovom nákupe," vraví expert na kybernetickú bezpečnosť Ľubomír Kopáček.

ženy, nákupy

GDPR. Ochráni zákon súkromie?

24.05.2018 22:00

Osobné údaje ľudí sú vždy tovarom, okolo ktorého sa točí veľký biznis. Od piatka 25. mája sa však môžete rozhodnúť, či na to dáte súhlas.

korupcia, úplatok

V Španielsku padli vysoké tresty za korupciu vládnych ľudovcov

24.05.2018 21:18

Viac ako dvom desiatkam španielskych podnikateľov a politikov vymeral vo štvrtok španielsky súd vysoké väzenské tresty.

Eurobankovky, peniaze

Taliani môžu spustiť dlhovú krízu ako Gréci

24.05.2018 21:14

Taliansko môže spôsobiť ďalšiu dlhovú krízu, podobne ako Grécko, ak sa politiky novej talianskej vlády sústredia výhradne na zvýšenie výdavkov.