Indické denníky 112

23.1. Doobeda sait, je tam blázinec, základy nie sú hotové. Poobede idem do Kótu, skratkou, Miro je tam , aj Mondel. Spím vo Falne, Miro robí večeru, popíjame slivovicu dlho do noci, izba je pekná. Volám Martu, nenahnevala sa

Včerajšiu nedeľu som využil na svoje sťahovanie. Projektantka odcestovala a izba zostala voľná. Preniesol som si veci a upravil nábytok. Vyložil som si veci z kufrov a všetko dal do stavu, ktorý mi vyhovoval. Potom robím obed. Vyťahujem mäso z mrazničky, čistím zemiaky a chystám šalát. Potom smažím rezne. Tomala pritom účinne pomáha. Zdá sa, že je na domáce práce omnoho šikovnejší ako Maroš, teda spolunažívanie s ním bude príjemnejšie a bezproblémovejšie, ako som sa obával.

Poobede sme si vysťahovali deky na strechu a opaľujeme sa, počasie je vynikajúce, slnečno a teploty nad tridsať.

Žiaľ pohoda sa skončila a dnes už musím do roboty. Teda ráno sa nechávam odviesť na stanicu. Lebo dorazil aj Džos. Tu je situácia omnoho nepokojnejšia. Ani moji dvaja zástupcovia nedokázali pohnúť s LnT a hlavná náplň bola stále pred nami. Teraz sa intenzívne pracovalo na príprave MLPS, čo je budova hlavných púmp. Hlavný nápor ide práve do troch základov pod pumpy, lebo vraj tieto sú už na ceste a bolo by treba, aby sa položili na hotové konštrukcie. Preto sa tam pracuje ako v úli. Základ je však silne vystužený a má v sebe kopu kotevných otvorov. Preto vytyčujeme a premeriavame ich osadenie, kontrolujeme ich uchytenie, aby sa pri betonáži nepohli. Indovia používajú drevené truhlíky, ktoré potom chcú vytiahnuť z betónu. Vraj tento spôsob sa osvedčil v Kandle, kde už základ majú hotový. Preberáme teda dobré skúsenosti a robíme podľa nich.

Na obed ideme domov a dojedáme rezne. Potom ma Maroš informuje, že volal starý, vraj sa mám s ním spojiť. Asi ho štve, že som sa mu nebol hlásiť. Idem k Marošovi vyskúšať telefón, pracuje dobre ,ale starého som v robote nezastihol. Zaujímavé.

Poobede sme dohodnutí s Mirom, že prídem na Kót, kde teraz pôsobí. Musím mu vrátiť veci a ešte sme sa ani nestihli poriadne privítať. Nechávam na stavbe Tomalu a idem na sever. Púšťame sa po vedľajšej ceste, ktorú považujem stále za kvalitnejšiu a aj krajšiu. K slovu sa dostáva kamera, natáčam zábery v meste na tržnici, potom v otvorenej krajine, tak za jazdy, ako aj cez prestávku. Do Kótu prichádzam po piatej, Miro ma tam čaká, ale na moje prekvapenie tam je aj Mondel, ktorý vyfasoval aj túto stanicu. Do konfliktu ale neprichádzame. Je totiž po pracovnej dobe. Miro nasadá do auta a ideme k nemu. Musí ukazovať cestu, lebo síce som v jeho novom dome už bol, ale iba raz a z druhej strany. V meste odbočuje do úzkej bočnej uličky, kade ledva prejde jedno auto, potom zahýbame za roh, potom za druhý a zrazu sme na známej plošinke pred domom. Tu odstavujeme autá, vodiči idú na ubytovňu a my vchádzame. Dom je veľký, poschodový, hore sa však ešte pracuje, dokončujú sa tam prístavbu dvoch izieb, bude ich tam potom hádam päť-šesť. Tie dve na prízemí sú v poriadku. V jednej býva Miro, druhú si zaberám ja.. Nie je veľká, ale pekná a chladná. Bude sa v nej asi dobre spať. Ale dnes ju veľmi nevyužijem. Skladám sa v hale, kde je televízor a telefón, vedľa kuchyňa, ktorú Miro riadil podľa svojich potrieb, teda dobre. Chystá večeru, chcem mu pomôcť, ale odmieta ma. Má nachystanú akúsi špecialitu a hosť sa mu nemá motať pomedzi nohy.

Vyťahujem kameru a pokúšam sa urobiť zopár záberov so strážcom domu. Je to jednoduchý človek a ako prvý mi v praxi ukáže problém videa v Indii. Veľmi dlho mi trvá než ho presvedčím, že sa nielen môže, ale dokonca aj musí hýbať. Má strach, že bude na fotke rozmazaný. Stojí teda ako soľný stĺp a až na mnohé pobádanie sa pokúsi povedať zopár slov. Potom mi dokonca zaspieva pesničku a zatancuje k nej. Ja si zatiaľ skúšam ovládanie kamery a vlastne sa s ňou učím zaobchádzať.

Keď je večera hotová, vyťahujem slivovicu z domu a sedíme v príjemnom rozhovore s Mirom dlho do noci, vlastne, kým fľaška nie je prázdna. Ako často už predtým, Mira sa zmocní clivosť a musí telefonovať domov. Ja som tiež mierne na mäkko a preto volám aj ja Marte, zdá sa, že jej telefonát nie je proti vôli, hoci sme kontakty ukončili, zdala sa byť príjemne prekvapená.

24.1. Vraciam sa cez Sirohi, prezerám si Šivov kláštor a radžove sídlo. Na stavbe čaká plánovač z Kandly. Potom začína betonáž, robím zábery, pracujeme do polnoci.

Po raňajkách odmietam Mirove zvádzanie, aby som s ním išiel na stanicu a zostal vo Falne ešte jeden deň. Bolo by to pekné, ale mám svoj plán a nechcem nechávať stanicu tak dlho bez dozoru. Džosovi dívam príkaz ísť po diaľnici, čím som ho zjavne zaskočil, ale vysvetľujem mu, že si po ceste ideme prezrieť niekoľko stavieb, preto ochotne vyráža. Je v ňom schovaná cestovateľská duša, rád ide na nové miesta.

Mám v pláne si pozrieť opevnené sídlo, ktoré som videl z diaľnice na ľavej strane na úpätí hôr. Vyzerám hradobné múry, tak netrpezlivo, že som ich skoro prehliadol, začal som sa totiž obávať, že sme odbočku prešvihli, keď sa objavili na obzore. Spomalili sme a našli vedľajšiu cestu. K dedine to boli iba tri kilometre, teda sme tam boli hneď. Na mieste sa dozvedám, že sa nejedná o hrad, ale o kláštor. Zasvätený je bohovi Šivovi. Pri tomto mene mi prebehne mráz po zhrbte, tento u nás nemá dobre meno, spájam si ho s fanatikmi a krvavými obradmi, ale ako často, opak je pravdou. Šiva je populárny a zjavne dobrý boh, lebo mnísi ma privítali veľmi dobre a dokonca mi dovolili vojsť do objektu a natočiť tam niekoľko záberov. Nechávam topánky pri vchode, viem, že sa nestratia, a idem hore hlavnými schodmi, lebo celý komplex je na dosť strmom svahu. Prechádzam okolo hlavnej svätyne, pred ktorou je socha posvätnej kravy a pred ňou zlaté teľa stelesňujúce Šivu. Každý prichádzajúci veriaci si udrie na zvon a vchádza do chrámu, tam sa ja neodvažujem. Pokúšam sa dostať nad chrám, ale celý objekt je veľký a nedostanem sa ani do polovice. Horné hradby sú stále ďaleko.

Vychádzam pred bránu a točím obrovské sochy slonov a opíc a potom sa venujem okoliu. V dolnom nádvorí je plno pávov, ktoré tu sú vlastne ako divoké, dobre sú zastúpené opice a príjemné rozptýlenie poskytne svorka psov, ktorá loví diviaka. Je ich vari dvanásť a ženú pred sebou štyri kusy. Starý diviak bráni stádo a keď sú psi veľmi blízko, otáča sa a podnikne krátky protiútok, psi sa dajú na útek, ale obchvatom sa dostávajú na druhú stranu a naháňačka pokračuje. Zrejme úspešne, lebo za čas počuť srdcervúce kvílenie, asi jedno prasa dostali.

Vraciame sa na cestu a pokračujeme do Sirohi. Aj tu opúšťame diaľnicu a vydávame sa do mesta. Na tom istom kopci je totiž opustený hrad. Ideme k nemu. Chvíľu sa prepletáme uličkami, ale dostaneme sa k nemu veľmi dobre. Brána je síce zatvorená, auto ďalej nemôže, ale ja otváram krídlo toľko, čo dovolí reťaz a vchádzam na nádvorie. Sídlo sa vypína nado mnou do výšky niekoľko desiatok metrov, určite má aspoň tridsať. Na samom vrchu sú komnaty paláca, niekoľko poschodí okien a balkónov. Všetko sa zdá pusté, zjavne tu nik nebýva. Natáčam zábery aj detailov aj celku, ale po ceste k hradu sa mi nechce veľmi ísť, lebo počujem divé štekanie psov. Nerád by som sa stal terčom ako to prasa, preto zostávam v blízkosti auta. Urobím ešte panorámu mesta, opevnenie a vstupnú bránu a nasadám do auta. Vraciame sa do Abu.

A dobre som urobil. Na stanici na čaká plánovač z Kandly. Preberáme spôsoby vykazovania výkonov a dostávam informácie o pumpách. Je pravdou, že už sú na lodi, ale prvé tri zostanú v Kandle, mám teda dosť času na dokončenie základov. Kandla je momentálne jednotka a všetko sa bude robiť tak, aby bola dokončená ako prvá. Veď produktovod začína práve tam. Ja som štvrtý s poradí.

Poobede sa začína betonáž základu číslo jedna. Mondel prevzal armatúru i debnenie a LnT pripravili všetky svoje sily na prácu. Tie betonárske práce, ktoré sa robili doteraz, sú iba odvarom toho, čo nás malo čakať. Základ ma takmer 50 m3 . Pripravené sú dve miešačky, jedna je v zálohe. Pracovné čaty sú nastúpené. Práca začne obradom, rozbíjajú sa kokosové orechy, pália voňavé tyčinky a brahman prosí bohov, aby boli práci priaznivo naklonení. Potom to začne. Naštartujú motory miešačiek, ktoré sú na vlastný pohon, robotníci nosia vodu, piesok a štrk v nádobách, cement vo vreciach na hlavách. Hotový betón sa nakladá do plechových tanierov, ktoré ženy na hlave prinesú a vhodia do debnenia. Práca začína o druhej a pokračuje nepretržite až do polnoci. Zmes je kvalitná a dobre namiešaná, len je veľký odpad. Z miešačiek sa suchá zmes sype na zem. Ty tuhne na kameň. Štartujú aj vibrátory a pracuje sa v rezkom tempe. Natáčam to mravenisko. Od prípravy materiálu až po majstrov a technických dozorcov, ktorí stoja v bielych košeliach na debnení a dohliadajú na každú maličkosť. Stavbyvedúci vykrikuje, majstri behajú, ale ženy si idú stále svojim tempom, pomaly, ale vytrvalo. A hladina betónu v debnení stále stúpa a stúpa. Pred polnocou môžme ohlásiť hotovo. Prvá vážna skúška schopností je na konci. Základ je hotový a podľa môjho názoru na podmienky veľmi kvalitne.

Indické denníky 177

03.07.2018

29.6. Let je bezproblémový, hladko až do Prahy. Miro má v pláne tu zostať , vybavuje si nocľah, ja idem letiskovým spojom na Dejvice, tam prestupujem na metro a odtiaľ na Florenc. Kufre sú ťažké viac »

Indické denníky 176

30.06.2018

6. Striedavo na Vasante a na office, nuda, preberám balíčky a lístky. Sedíme pri TV. Včerajšok sme strávili viac menej na izbe, je tu pomerne veselo, odchádza na dovolenku alebo domov viacero viac »

Indické denníky 175

29.06.2018

24.6. Je tu nuda. Chodíme po meste a pozeráme pamiatky, Prezidentský palác, cestu Radžov, Miro točí na kameru. Stretli sme aj prezidenta, mimoriadne opatrenia. Letenku mám na stredu, aspoň budem viac »

irán, usa, trump

Irán zažaloval USA pre odstúpenie od jadrovej dohody

17.07.2018 21:06

Teherán nemá v súvislosti so žalobou veľké očakávania a týmto spôsobom chce upozorniť na nelegálnosť amerického postupu.

trump

Otočka o 180 stupňov: Trump uznal zasahovanie Ruska do amerických volieb

17.07.2018 20:51, aktualizované: 21:23

Americký prezident uviedol, že v Helsinkách s Putinom diskutoval aj o programe jadrových zbraní v Severnej Kórei.

Plyn

O plyne budú opäť rokovať v trojici. EÚ, Rusko, Ukrajina

17.07.2018 20:40

Európskej komisii sa podarilo dosiahnuť otvorenie trojstranného procesu rokovaní o plyne s Ruskom a Ukrajinou.

GLOBSEC: Rozhovor s Madeleine Albright

Albrightová: Trumpovo vystúpenie v Helsinkách bolo neamerické a hlúpe

17.07.2018 19:45

Americká exministerka dodala, že Trump je darom, ktorý Putinovi opakovane robí radosť.